Tekst Jacqueline Rutjens
Jacqueline Rutjens is programmadirecteur RDDI en redactielid Od
Dromen
De University of Glasgow presenteerde eerder dit jaar hoe lastig het is bachelorstudenten te interesseren voor het vak van informatiespecialist. Van de ruim 20.000 bachelorstudenten vond een deel thema’s als erfgoed en ict op zichzelf best interessant maar toch kozen ze liever voor andere studierichtingen. Post-afgestudeerden bleken wat meer belangstelling te hebben. Maar dat ging dan met name om archivering en dan eigenlijk vooral om “speciale collecties”. En hoe leuk je er ook over vertelt, at the end of the day kiezen maar weinig studenten voor informatie- of recordsmanagement. Dat is om twee redenen vreemd, zo stelt Adele Redhead, hoofddocent Information Studies. We vinden immers als samenleving informatievoorziening heel belangrijk. Iedereen verwacht nauwkeurige gegevens en snelle informatie van organisaties in bijvoorbeeld de zorg, bij verzekeraars, de bouw, bij banken, bij de belastingdienst. Ten tweede is er een aanzienlijke groei van vacatures en carrièremogelijkheden in dit vakgebied. Twee goede redenen om volop geïnteresseerd te zijn in een diploma informatiemanagement. Het is heel goed mogelijk een prima baan te vinden als informatiespecialist en een meer dan leuke carrière op te bouwen met maatschappelijke relevantie en toch lukt het maar nauwelijks om studenten deze kant op te bewegen. Van de huidige werkpopulatie is zo’n 80 procent niet afkomstig uit het vakgebied. Is het erg dat studenten liever kiezen voor studies als medicijnen, engineering of kunst, vroeg Redhead zich af op de internationale bijeenkomst van de Information and Records Management Society in Manchester. Ja, zei ze: natuurlijk, maar tegelijkertijd is het bijzonder dat de groep van informatiespecialisten zo veel verschillende achtergronden kent. Bijna niemand van ons droomde als kind van een baan in dit vak maar dat maakt onze passie bepaald niet minder. In tegendeel misschien wel, stelt Redhead. Misschien is het werken als informatiespecialist daarom juist zo leuk, omdat we per definitie zo veel verschillende typen collega’s hebben. Dat maakt het werk nooit saai. We zijn daarom ook gewend te delen en helpen zo de maatschappelijke opgave en het vakgebied verder. Ze vermoedt dat dat heel anders is bij beroepsgroepen met veelal dezelfde vakinhoudelijke achtergrond. Accountants of artsen praten toch meestal vakinhoudelijk met andere accountants en artsen die precies dezelfde opleidingen hebben genoten. In dit themanummer zie ik terug hoe verschillende bronnen van kennis samen zijn gekomen bij het vinden van oplossingen. Zij zorgen voor dashboards in organisaties zodat de informatiespecialisten weten welke informatie waar is, hebben methodes voor e-mail, sociale media- en chatarchivering ontwikkeld. Zij creëerden een aantrekkelijk Leerhuis en deden onderzoek naar gedragsinterventies. Ze zeiden als kind vast niet: als ik later groot ben wil ik projectleider of implementatiemanager worden. Ze delen wel allemaal het enthousiasme dat je bijna alleen bij kinderen ziet en combineren dat met een enorme bak kennis en ervaring als professional om dit mooie vak samen te kunnen uitoefenen.