Adviezen ACOI
Met de invoering van de Wet open overheid is ook het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) in het leven geroepen. In aanvulling op het Nationaal Archief, de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed en ministeriële commissies als de Commissie advies informatiehuishouding JenV zat de informatiebeheerwereld vanzelfsprekend op nog een adviescollege te wachten. Sinds het adviescollege actief is, heeft ze vier thema-adviezen gepubliceerd. Hoog tijd om deze adviezen eens kritisch tegen het licht te houden, want er valt genoeg kritiek te uiten. Er lijkt namelijk niemand bij het adviescollege werkzaam te zijn met enige ervaring uit de praktijk. Een kleine bloemlezing: Als het gaat om chatberichten, adviseert het college om vooral te gaan archiveren op vorm en niet op inhoud. Het gebrek aan succes en voortgang bij het implementeren van e-mailarchivering toont aan dat het college duidelijk geen idee heeft hoe ingewikkeld een zo simpel gegeven advies is. Bovendien kan elke informatieprofessional beamen dat het advies om privé- en werkberichten te scheiden al aan elke bewindspersoon gegeven wordt. Hiervoor hebben we het Adviescollege niet nodig. In het advies over een betere uitvoering van de passieve openbaarmaking van de Woo luidt het advies dat er beter samengewerkt moet worden met de verzoeker en dat diens behoefte centraal moet staan. Weer zo’n open deur, want dat gebeurt vaak al! Het probleem dat onze informatiehuishouding niet is ingericht op de informatiebehoefte van de verzoeker, los je niet op door meer met elkaar te bellen. In het geval van de Bijlmerramp zou het ACOI graag zien dat alle niet-openbare dossiers worden gesplitst in een openbaar en niet-openbaar deel. Het Nationaal Archief zou dit moeten doen. Daarnaast moeten alle betrokken instanties een gemeenschappelijk overzicht creëren van wat er verzameld is. De werklast die dit met zich meebrengt is immens. En waarom zou dit alleen voor de Bijlmerarchieven moeten gelden? Ik stel voor dat het ACOI een vrijwilliger beschikbaar stelt. Tot slot moet bij actieve openbaarmaking gefocust worden op het stellen van ict-standaarden en moeten documenten 10 jaar online staan, tenzij de selectielijst een kortere voorschrijft. Gemakkelijk gezegd, ook gemakkelijk gedaan? Ik denk het niet. We worstelen er al jaren mee. Ik zou het Adviescollege van een advies willen voorzien: ga eens stagelopen bij een gemeente, provincie of rijksonderdeel. Spits de adviezen toe op de uitvoeringspraktijk en stop met deze open deuren.