Tekst Bart Hekkert
Bart Hekkert is redactielid Od
In het nieuw
Het nieuwe (van dingen): pas gemaakt, pas verschenen, volgens de Van Dale. Ook wetgeving is regelmatig aan vernieuwing toe of bestaat nog niet en moet worden gemaakt. Omdat de maatschappelijke behoefte verandert, of omdat bepaalde wetgeving toch niet effectief blijkt te zijn. Vernieuwing in wetgeving is voor overheden in het algemeen en informatieprofessionals in het bijzonder altijd een uitdaging. Want hoe zorgen we ervoor dat het proces aan de voorkant goed (digitaal) wordt ingericht? Zodat informatie efficiënt kan worden verwerkt, het proces kan worden gemonitord, en de informatie aan de achterkant kan worden beheerd? In deze editie van Od kijken we specifiek naar alles wat nieuw is of nieuw gaat worden. Zoals de totstandkoming van de “nieuwe” Archiefwet. Het is alweer even geleden dat werd aangekondigd dat de huidige wet vernieuwd zou gaan worden. In een gesprek met enkele hoofdrolspelers analyseren we hoe het totstandkomingsproces er tot nu toe uitziet. Nieuwe wetgeving dient uiteindelijk om duidelijke regels te stellen binnen een samenleving, maar ook om zekerheid te bieden aan inwoners. In overheidsland kun je een legio aan producten en diensten afnemen als inwoner, maar is de manier waarop je de overheid moet benaderen overal anders. Door de komst van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer worden overheden verplicht een digitaal kanaal te openen voor hun dienstverlenende processen. Dit klinkt logisch en als een nobel streven, maar het vraagt van de informatieprofessional behoorlijk wat voorbereidingstijd. Hoe weet je welke processen het betreft en wie voelt zich verantwoordelijk voor het creëren van die digitale kanalen? De gemeente Groningen schetst haar voorbereidingsproces en gaat daarmee vast inspireren. Nog niet begonnen met de voorbereidingen? Op 1 januari moet het gereed zijn! Nadat nieuwe of vernieuwde wetgeving in werking is getreden, moet de overheid ook controleren op naleving en werking van die wetgeving. Gelukkig zijn er tal van stichtingen en verenigingen die de wetgever daarbij scherp houden. Zo is er stichting SPOON die zich opwerpt als belangenbehartiger van de Woo-verzoeker. Volgens de oprichter Tim Staal is de staat van de informatiehuishouding bij trage afhandeling van Woo-verzoeken niet de bottleneck. Eerder een excuus voor traag handelen, onduidelijk eigenaarschap en te weinig sturing. Het zijn dit soort organisaties die in een goede positie staan om de overheid te adviseren over hoe het beter, efficiënter en anders kan. En dat samenspel maakt wetgeving effectief en succesvol voor het beoogde doel. Eigenlijk is het met nieuwe wetgeving net als met alles wat nieuw is, het is in het begin even wennen. Laten we ons als informatieprofessional goed voorbereiden, de werking goed monitoren en met name oog houden voor wie het uiteindelijk doen. Dan steken we ons met gemak in het nieuw (‘2nieuw (het; o) 1. In het nieuw (in nieuwe kleren), Van Dale).