Regie op samenhang
Tekst redactie Od
Metadata – gegevens over informatie – worden steeds belangrijker. Door goede toepassing van metadata wordt overheidsinformatie beter vindbaar, beschikbaar, toegankelijk, interpreteerbaar, betrouwbaar, uitwisselbaar en herbruikbaar.
De overheid bestaat uit meer dan 1.600 verschillende organisaties, die allemaal werken met informatie in hun bedrijfsprocessen. Daardoor is de verscheidenheid aan metadata groot, terwijl tegelijkertijd een aantal generieke metadata in elk bedrijfsproces voorkomt. Daarom is het zinvol om afspraken te maken over generieke (of gemeenschappelijke) metadata, zodat het eenvoudiger wordt om informatie te vinden, uit te wisselen en te (her)gebruiken. Deze afspraken hebben vaak de vorm van standaarden. Standaarden maken het uitwisselen van informatie eenvoudiger, zowel tussen als binnen overheidsorganisaties. Het voorkomt dat de uitwisselende partijen telkens opnieuw afspraken moeten maken, en maakt het (her-)gebruik van de informatie eenduidig. Ook voorkomt het gebruik van open standaarden leveranciersafhankelijkheid. Voorbeelden van standaarden zijn: Metagegevens voor duurzaam toegankelijke overheidsinformatie (MDTO) voor de vastlegging en uitwisseling van overheidsinformatie, Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie (TOOI) voor publicatie van overheidsinformatie of standaarden voor Geo-informatie. Elke organisatie is volgens de Archiefregeling verplicht een metagegevensmodel te hebben. En moet daarbij afspraken maken welke standaarden ze moeten en gaan gebruiken bij hun bedrijfsprocessen en hoe ze met de velden en attributen daarvan omgaan.
Jaap Haenen. Beeld RDDI
Overheidsbrede werkgroep
Omdat velden en attributen in standaarden elkaar soms overlappen, is dat niet eenvoudig. De standaarden zijn veelal organisch ontstaan en nu het er steeds meer worden en vaker verplicht worden, is afstemming aan de voorkant steeds belangrijker. Ook vanwege de toenemende samenhang tussen ict-systemen. Slechts een beperkt aantal van de metadatastandaarden worden verplicht opgelegd via opname op de “Pas toe of leg uit-lijst” van Forum Standaardisatie. Er zijn vele standaarden voor metadata, zodat soms onduidelijk is:
- welke standaarden er zijn en wat voor type standaard het is (generiek of specifiek);
- waarvoor ze gebruikt kunnen (of moeten) worden;
- hoe ze zich tot elkaar verhouden: is er bijvoorbeeld overlap met andere standaarden;
- hoe systemen en applicaties ingericht kunnen worden volgens de geldende standaarden;
- hoe metadata als kans kunnen worden benut in plaats van als wettelijke last.
Met een overheidsbrede werkgroep van informatieprofessionals en architecten zijn vele vraagstukken ten aanzien van metadata geïnventariseerd. Zie Noraonline.nl/wiki/Synthese_werksessie_metadata_op_12_december_2023.
- Metadata helpen om informatie op een gestructureerde manier te organiseren, waardoor het gemakkelijker wordt om documenten en gegevens zo lang als nodig terug te vinden en te beheren.
- Metadata zorgen voor betere toegankelijkheid van informatie. Door het gebruik van metadata kunnen zoekopdrachten efficiënter worden uitgevoerd, waardoor de juiste informatie sneller gevonden kan worden.
- Metadata vergemakkelijken de uitwisseling van gegevens tussen verschillende systemen en organisatieonderdelen binnen de overheid.
- Metadata bieden context aan informatie, waaronder de herkomst, doel en tijdsaspecten. Deze context is van vitaal belang voor het begrijpen en correct interpreteren van de gegevens, vooral wanneer deze jaren later worden geraadpleegd.
- Voor het naleven van wet- en regelgeving met betrekking tot onder andere duurzame toegankelijkheid (Archiefwet), privacy (zoals de AVG) en hergebruik overheidsinformatie is het gebruik van gestructureerde metadata onmisbaar.
- Metadata spelen een sleutelrol in het waarborgen van duurzame toegankelijkheid. Onder andere door essentiële informatie over het formaat, de creatiedatum, en bewaartermijnen vast te leggen.
- Metadata kunnen ook belangrijke informatie bevatten over de beveiligingsniveaus en privacygevoeligheid van documenten, waardoor de overheid passende maatregelen kan nemen zodat gevoelige informatie kan worden beschermd.
Regiehouder
In het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) van donderdag 19 september 2024 is besloten tot het inrichten van meer regie op generieke (gemeenschappelijke) metadata in open-metadata-standaarden door de directie Digitale Overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK/DO) aan te wijzen als regiehouder/regisseur. Jaap Haenen is programmamanager overheidsbrede metadata informatiehuishouding bij BZK en Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI). Hij vertelt: ‘BZK/DO laat zich daarbij ondersteunen door een door haar aan te wijzen organisatie (beoogd ICTU/NORA). Ook wordt de huidige werkwijze met een overheidsbrede werkgroep voortgezet.’ ‘Vanuit een brede visie zetten we een eerste, kleine, concrete stap,’ gaat Haenen verder, ‘en vervolgens werken we vanuit een groeimodel verder. We beginnen met generieke metadata uit metadatastandaarden die gebruikt worden binnen de bestuursorganen van de Nederlandse overheid en de partijen waarmee zij informatie uitwisselen. Dat is het organisatorisch werkingsgebied.’ De volgende standaarden/kaders/kennismodel maken onderdeel uit van de scope bij de start, aldus Haenen:
- Metadatastandaarden, zoals MDTO, TOOI en RMO (Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie).
- Beschrijvende standaarden voor begrippen, zoals NL-SBB, SKOS, NEN 3610.
- Internationale standaarden zoals DCAT, ISO 23081, Dublin Core.
Haenen: ‘De Nederlandse standaarden zijn veelal afgeleid van internationale standaarden. De beïnvloeding van internationale standaarden loopt via onze bestaande Nederlandse inbreng. In samenwerking met betrokken organisaties en de werkgroep zullen we naar behoefte de scope uitbreiden, zie onder andere metadatastandaarden uit de lijst Standaarden metadatamanagement (Noraonline.nl/wiki/Standaarden_metadatamanagement).’
Regie op samenhang
Voor zowel de individuele standaarden als voor regie op de samenhang van metadatastandaarden geldt dat er een houder is, die de randvoorwaarden schept voor (door)ontwikkeling en implementatie zoals sturing, inbedding in beleid en financiering en er een beheerder is die zorgt voor de operationele zaken zoals doorontwikkeling, communicatie, het inrichten van een community, wijzigingsbeheer, et cetera. Haenen: ‘Voor het samenspel tussen standaardhouders en standaardbeheerders biedt het Beheer- en Ontwikkelmodel voor Open Standaarden (BOMOS, Gitdocumentatie.logius.nl/publicatie/bomos/fundament) handvatten. Houder en beheerder zullen met elkaar moeten afbakenen welke taken zij ieder op zich nemen.’
Hoe nu verder?
Wat staat er de komende tijd te gebeuren? De volgende stappen zullen worden gezet:
- BZK/DO selecteert een organisatie om haar rol van regiehouder te ondersteunen en beheer te regelen (beoogd is de ICTU).
- De huidige werkwijze met een overheidsbrede werkgroep wordt vooralsnog voortgezet.
- Stakeholdersanalyse uitvoeren: welke partijen moeten worden betrokken bij de voorgestelde scope?
- Bijeenbrengen van deze partijen om relevante (metadata)standaarden in kaart te brengen, hun scope, hun status, hun onderlinge verhouding, hoe beheer is geregeld en internationale afstemming.
Haenen: ‘Daarnaast zijn we voor het informatie en archiefdomein inhoudelijk bezig met het actualiseren van de Richtlijn Metagegevens Overheidsinformatie (RMO), met een handreiking voor implementatie van metadata en met een korte animatie om uitleg over metadata te geven.’
MDTO en TOOI
Ook zijn gelijktijdig op 1 maart 2024 twee standaarden aangemeld voor opname op de “Pas toe of leg uit-lijst” van Forum Standaardisatie. Haenen: ‘MDTO en TOOI. MDTO en TOOI hebben beide betrekking op overheidsinformatie. MDTO doet dat vanuit het domein van de Archiefwet en de Woo, TOOI vanuit het domein van publieke overheidsinformatie. Daar waar MDTO zich vooral richt op syntax en structuur, richt TOOI zich vooral op semantiek. TOOI biedt meer waardelijsten waar MDTO gebruik van kan maken. Bestuursorganen moeten bij het inrichten en doorontwikkelen van hun informatiehuishouding rekening houden met verschillende metadatastandaarden.’ Dit is onvermijdelijk, aldus Haenen, omdat de metadatastandaarden verschillende wettelijke doelen dienen, bijvoorbeeld duurzame toegankelijkheid, actieve openbaarmaking, bekendmaking of omgevingsinformatie. ‘MDTO en TOOI zijn nuttig voor het toepassingsgebied waarvoor ze zijn ontwikkeld en de standaarden zijn geen concurrenten, maar juist complementair. Naar verwachting start binnenkort de volgende stap in de procedure van Forum Standaardisatie.’
Dit artikel is een verkorte weergave van de beslismemo die in het OBDO is vastgesteld. De beslismemo wordt zowel intern alsook extern via KIA gepubliceerd.