Open Amsterdam
Tekst Jaike Rothengatter
Jaike Rothengatter is projectleider Openbaarheidscentrum bij het Stadsarchief van de gemeente Amsterdam
Meer dan 100.000 documenten met overheidsinformatie kan de Amsterdamse burger inmiddels raadplegen via Open Amsterdam (https://open.amsterdam). Maar Amsterdam wil meer: de website hoort bij een nieuw Openbaarheidscentrum waar iedereen met een informatievraag straks terechtkan. De gemeente Amsterdam en haar Openbaarheidscentrum waren genomineerd voor de Od Kwaliteitsawards 2024.
Voor de gemeente Amsterdam betekent het uitvoeren van de Wet open overheid (Woo) meer dan documenten online zetten. ‘Door alleen het uitvoeren van de wet naar de letter, worden de doelen niet gerealiseerd,’ bevestigt informatiecommissaris Sofie Bustraan. ‘Daarvoor moeten we handelen in de geest van de wet.’ Het Openbaarheidscentrum probeert context te bieden bij gepubliceerde documenten en burgers kunnen er straks terecht met al hun vragen over openheid, zowel fysiek als digitaal. Iedereen met een informatievraag kan langskomen en wordt geholpen bij het zoeken, vinden en gebruiken van overheidsinformatie. Daarnaast is het Openbaarheidscentrum de plek voor dialoog over de open overheid, de plek om samen met gebruikers te ontwerpen, de plek voor kennisontwikkeling en kennisdeling en de plek waar ruimte is voor tegenspraak. Het centrum probeert ook binnen de gemeente een nieuwe manier van werken te stimuleren: informatie die relevant is voor de Amsterdammer sneller en waar mogelijk proactief publiceren.
Heden en verleden
Het Openbaarheidscentrum hoort bij het Stadsarchief Amsterdam. Dat past bij de veranderende rol van het archief: het is niet langer een plek waar informatie wordt bewaard, maar het ontwikkelt zich tot een verdeelstation dat informatie toegankelijk maakt voor iedereen. Open Amsterdam is daar een goed voorbeeld van. Het maakt gebruik van dezelfde techniek waarmee Amsterdammers op https://archief.amsterdam de geschiedenis van de stad kunnen uitpluizen: het eDepot. Met de expertise van het Stadsarchief kunnen we informatie uit het verleden en het heden digitaal bewaren en toegankelijk maken. Sterker nog: de kennis van het verleden verrijkt de kennis van het heden. Het Stadsarchief transformeert zo tot een nutsvoorziening die het algemeen belang dient.
‘HET UITVOEREN VAN DE WOO BETEKENT MEER DAN DOCUMENTEN ONLINE ZETTEN’
Woo-verzoeken
Open Amsterdam bestaat nu 2 jaar. De site begon vanuit de wens om alle afgehandelde Wob- (en later Woo-) verzoeken openbaar te maken. Met de intrede van de Woo werd dit natuurlijk meteen het platform voor alle openbaar te maken informatie. Alle informatie die hoort bij de verplichte informatiecategorieën vind je hier terug. Open Amsterdam ontwikkelt zich nu tot het platform voor alle documenten die de gemeente openbaar maakt. Weten we dat er veel vraag is naar een thema? Dan proberen we de bijbehorende documenten sneller openbaar te maken en te voorzien van de juiste context. Op de pagina Overige onderwerpen op Open Amsterdam besteden we er dan extra aandacht aan en geven we toelichting bij een thema.
Denk mee!
Het Openbaarheidscentrum heeft op deze manier flink wat ervaring opgedaan in wat er allemaal komt kijken bij het openbaar maken van informatie. We staan nu aan de vooravond van een grote doorontwikkeling. De website willen we verbeteren door het design een make-over te geven en de zoekmachine te optimaliseren. Ook proberen we het aanleveren van documenten makkelijker te maken zodat we nieuwe gemeenteonderdelen die actief documenten openbaar willen maken goed ondersteunen. Het verbeteren willen we niet in ons eentje doen. Iedereen mag meedenken over de ontwikkeling van het Openbaarheidscentrum en Open Amsterdam. Daarom hebben we sinds kort een community opgericht met bijbehorend online forum. Wil je graag meedenken over het Openbaarheidscentrum? Kijk dan op https://open.amsterdam/community.