Professioneel informatiebeheer moet de puzzel leggen
Tekst Pieter Verbeek
Beeld Hilbert Krane
Georges Gaiser en Hella Borking
Streefbeeld 2
Hoe leg je de basis voor een responsieve overheid? Dit artikel kijkt naar streefbeeld 2 dat gaat over het professioneel beheer van informatie. Daarin zoomen we verder in op het nieuwe project Professioneel Informatiebeheer waarmee RDDI organisaties gaat helpen met het concretiseren van verbeterstappen, en het bouwen aan eigen competenties om beter grip op informatiehuishouding te krijgen. Voor meer informatie over het Meerjarenplan 2024-2025 waarin staat hoe bestuursorganen hun digitale overheidsinformatie duurzaam toegankelijk maken om zo meer open en transparanter te worden, download het Meerjarenplan Openbaarheid en Informatiehuishouding Rijksoverheid 2024-2025: http://bit.ly/4hbhq7M.
De rijksoverheid staat voor de uitdaging om de informatiehuishouding structureel op orde te krijgen. Veel initiatieven van stelselpartijen die daaraan werken zijn op zichzelf waardevol, maar vormen vooral losse puzzelstukjes. Wie legt de complete puzzel? Met het nieuwe project Professioneel Informatiebeheer neemt het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) die taak op zich.
De opdracht voor het project Professioneel Informatiebeheer is zo goed als rond. Eind januari zal de besluitvorming hierover plaatsvinden. Hella Borking, plaatsvervangend directeur en portefeuillehouder, verwacht dan begin 2025 te starten met dit nieuwe project. ‘De tijd is er rijp voor. De verschillende stelselpartijen, waaronder RDDI, maken stuk voor stuk nuttige producten, maar niemand legt de samenhangende puzzel. Het resultaat is een losse berg met puzzelstukjes die onvoldoende effect heeft. Het is nu tijd om die puzzelstukjes bij elkaar te brengen en de complete puzzel te maken.’ Uit de 2-meting die de departementen op de informatiehuishouding hebben uitgevoerd in 2023, blijkt dat de meeste departementen qua volwassenheidsniveau rond de 2 schommelen. Vergeleken met de 1-meting uit 2022 hebben de departementen nauwelijks vooruitgang geboekt (op een enkel departement na). ‘Pas bij niveau 4 spreken we van professioneel informatiebeheer: een breed en integraal systeem waarbij de informatiehuishouding goed is ingebed in de hele organisatie, dus ook het primaire proces.’
Van achterstallig onderhoud naar preventief onderhoud
Veel puzzelstukjes die nu worden opgeleverd helpen met het wegwerken van achterstallig onderhoud, maar zonder structurele aandacht ontstaat er straks opnieuw achterstand, benadrukt George Gaiser, projectleider Professioneel Informatiebeheer. Bij het project Professioneel Informatiebeheer ligt de nadruk dan ook niet op herstelwerkzaamheden, maar op het toekomstgerichte perspectief oftewel preventief onderhoud. ‘Professioneel Informatiebeheer gaat om een systematiek (een manier van werken), die niet alleen voor de i-professionals maar vooral ook op bestuurlijk niveau eenduidigheid en helderheid biedt om tot daadwerkelijke verbeteringen te komen. Informatiebeheer moet geen extra taak zijn, geen corvee dat er nu eenmaal bij hoort, maar een automatisme worden.’ Het ontbreken van een integrale aanpak plaatst informatiebeheer momenteel echter op achterstand ten opzichte van andere pijlers van rijksbeleid, zoals financiën, HRM en wetgeving, vult Borking aan. Waar deze domeinen stevig verankerd zijn in de rijksorganisaties en duidelijke afdelingen en processen hebben, is informatiebeheer daarentegen nog geen vaste pijler. ‘Dat maakt het een kwetsbaar punt. Informatie wordt steeds belangrijker in onze samenleving en mag geen ondergeschoven kindje blijven.’
‘SAMENHANGENDE AANPAK BRENGT ORDE IN INFORMATIEHUISHOUDING OVERHEID’
Organisatievraagstuk
Het project Professioneel Informatiebeheer bouwt dan ook voort op de whitepaper kwaliteitssystemen. Borking licht toe: ‘Veel mensen denken bij professioneel informatiebeheer aan kwaliteitssystemen en ISO-normen. Maar het gaat om een organisatievraagstuk en een manier van werken. We willen dat organisaties de stap maken van bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam om uiteindelijk echt in control te komen.’ Dit vraagt om een andere manier van denken en werken. Zo laat ook het voorbeeld bij de gemeente Utrecht zien. RDDI wil organisaties helpen deze groei door te maken. Gaiser: ‘We bieden handvatten en bouwblokken aan om professioneel informatiebeheer onderdeel te maken van het DNA van de organisatie. Deze handvatten kunnen verschillende vormen aannemen waaronder organisatieadvies, handleidingen, stappenplannen, stroomschema’s, en kpi’s die een merkbaar positief effect hebben. Daarnaast brengen we stelselpartijen bij elkaar om een gezamenlijk beeld te vormen van wat er van overheidsorganisaties wordt gevraagd. De CIO’s (Chief Information Officers) van overheidsorganisaties staan nu onder druk vanuit verschillende invalshoeken: privacy, security, informatiehuishouding en openbaarmaking. Er wordt als het ware van vier kanten tegelijk aan ze getrokken en ze weten niet meer welke kant ze op moeten. Wij willen samenhang brengen in het stelsel van onderwerpen en disciplines en partijen, zodat er één duidelijke richting is voor het i-domein.’
Macro-, meso- en microniveau
RDDI heeft al belangrijke stappen gezet om rijksorganisaties te ondersteunen bij de verbetering van hun informatiehuishouding, met initiatieven zoals het Leerhuis, bewustwordingscampagnes en tools voor teams en leidinggevenden. Dit nieuwe project richt zich echter nadrukkelijk op de inrichting van organisaties en op bestuursniveau. Borking benadrukt dat dit een noodzakelijke volgende stap is. Het project werkt op drie niveaus. Op macroniveau brengt RDDI stelselpartijen bij elkaar om samenhang in het stelsel van onderwerpen/disciplines en partijen te brengen die allemaal een rol hebben in het i-domein. Op mesoniveau ondersteunt het de CIO Offices om te zorgen dat kwaliteitszorg ingebed raakt in de organisatie en op microniveau helpt het met de concrete kennis en tools voor CIO’s om overzicht te krijgen en te voorkomen dat verwarring ontstaat over waar informatie bij welke partij staat. Een eerste stap is het in kaart brengen van het complexe landschap van kaders, wetten en regelgeving rondom informatiebeheer, privacy en security. Dit helpt om knelpunten inzichtelijk te maken. Tegelijkertijd worden bestuurlijke afspraken gemaakt met belangrijke partijen, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI), de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed, het Nationaal Archief en CIO Rijk.
‘RDDI HELPT OVERHEIDSORGANISATIES EEN DUURZAAM FUNDAMENT VOOR INFORMATIEBEHEER TE LEGGEN’
Streefbeeld 2: Professioneel beheer van informatie
De Basis van een Responsieve Overheid
Tools in the spotlight:
Meer informatie: https://www.informatiehuishouding.nl/projecten
Billy boekenkast
Borking gebruikt de bekende IKEA Billy boekenkast als metafoor voor het project: ‘De Billy past in elk interieur, heeft verschillende opties en maakt ordening eenvoudig. Wij willen dit project opleveren als een soort bouwpakket, inclusief handleiding. Organisaties kunnen het bouwpakket gebruiken en naar eigen wens inrichten. Het zorgvuldig omgaan met informatie wordt dan een integraal onderdeel van hoe er in een organisatie wordt gewerkt (vast onderdeel van het interieur en het interieur staat hier voor het primaire proces) zodat ze de informatiehuishouding op orde kunnen maken.’
Pilotorganisaties
In samenwerking met pilotorganisaties ontwikkelt RDDI het bouwpakket verder. Gaiser: ‘We zorgen ervoor dat organisaties over de benodigde kennis, vaardigheden en tools beschikken om dit in hun eigen organisatie in te voeren. Richting eind 2025 willen we dan een gezamenlijk beeld neerzetten over de kant die we op willen bewegen. Straks, als het Programma Open Overheid eindigt en er geen extra geld meer beschikbaar is, moet professioneel informatiebeheer een vast onderdeel zijn van de organisatie en goed belegd zijn bij de CIO’s.’ Dan moet het bouwpakket klaar zijn, zodat alle rijksorganisaties het kunnen implementeren. Dan is de puzzel niet alleen gelegd, maar ook toekomstbestendig gemaakt.
Een kwaliteitssysteem is geen checklist
Afgelopen jaren heeft de gemeente Utrecht flink geïnvesteerd in het verbeteren van het kwaliteitssysteem. Dat vraagt om een holistische aanpak, legt Chief Record Officer Rens Ouwerkerk uit.

Rens Ouwerkerk
Om te kunnen sturen op kwaliteit is veel nodig. Zo is er een rol nodig die actief stuurt op kwaliteit, maar is er ook een methode nodig om de kwaliteit van de informatiehuishouding objectief meetbaar inzichtelijk te hebben. Daarnaast zijn instrumenten nodig om de juiste kwaliteit te implementeren. ‘Een kwaliteitssysteem is kortom geen checklist, maar vraagt om een holistische aanpak’, stelt Ouwerkerk. Als Chief Record Officer is hij namens de CIO stelselverantwoordelijk voor het informatiebeheer bij de gemeente Utrecht. Daarmee is het onder andere zijn taak om te zorgen dat er een functionerend kwaliteitssysteem staat dat al deze facetten bevat. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau, vertelt hij. ‘Op strategisch niveau stuur ik op hoofdzaken (doen we de goede dingen). Daar kan ik vanuit mijn rol directeuren op aanspreken. Op tactisch niveau hebben we inzicht op meer detailniveau nodig. Doen we bijvoorbeeld de dingen goed, zodat we gerichte interventies kunnen uitvoeren om de effectiviteit van het werk van de vakgroep informatiebeheer te verhogen?’ En dat begint zijn vruchten af te werpen, stelt Ouwerkerk. ‘We komen steeds meer in control. We zien dat de kwaliteit van de informatiehuishouding omhooggaat en kunnen dat staven met objectieve gegevens. Tegelijkertijd valt er nog veel te verbeteren. Daarvoor kijken we ook nadrukkelijk naar praktijkvoorbeelden elders.’