Tekst Jeroen Jonkers
Jeroen Jonkers is hoofdredacteur Od

Eerste stap

Over het algemeen heeft tegenwoordig bijna iedere Od een thema, waardoor we als redactie een actieve focus hebben. Zo ook met dit nummer. We sluiten aan op de organisatie van de KIA Thematien­daagse die van 17 tot en met 28 maart 2025 plaatsvindt en als thema heeft: de digitale werkplek van de toekomst. Met diverse artikelen proberen we naar dit onderwerp te kijken, in de hoop dat jullie in je organisatie het gesprek erover voeren en gezamenlijk stappen zetten naar een digitale werkomgeving die robuust, praktisch bruikbaar en hopelijk ook organisatieoverstijgend gebruikt kan worden. In aanloop naar dit themanummer hebben we een stelling uitgezet via een poll: een nieuwe digitale werkomgeving van de toekomst gaat nooit voldoen aan mijn wensen; daarvoor is het verschil in processen en verantwoordelijkheden te groot en daardoor complex en zijn we als gebruikers te verschillend. Van de tien reacties waren er acht die het met deze stelling eens waren. Twee waren het met de stelling oneens. Gezien het minimaal aantal reacties is het niet echt representatief, maar geeft het wel een indicatie. De twee vakcollega’s die het oneens zijn, geven aan dat je je uiteindelijk wel aanpast aan je (digitale) werkomgeving en dat je binnen de digitale werkomgeving ook zelf zou moeten kunnen configureren. De collega’s die het eens waren met de stelling gaven onder andere aan dat het verschil in behoefte van gebruikers bepalend is. Dit heeft onder andere te maken met de werkprocessen waar iemand voor verantwoordelijk is, maar ook met de wijze waarop een taak wordt ingevuld. Als aandachtspunt wordt aangegeven dat we als medewerkers moeten leren en accepteren om meer generiek te werken en hierbij minder in uitzonderingen te denken. Door dat laatste aspect maken we de digitale werkplek onnodig ingewikkeld en complex. Al met al genoeg stof om over na te denken, dit nummer te lezen en aan één of meerdere activiteiten van de KIA Thematiendaagse deel te nemen. Afsluitend nog een tip van een lezer om een eerste concrete stap te zetten: begin eens om alle agenda’s van medewerkers toegankelijk te maken, zodat je kunt zien wanneer het uitkomt om wat af te spreken als je iemand van een andere rijksoverheidsorganisatie wilt spreken.

Deel dit artikel

Inhoud