‘Prima op mijn plek’
Organisatie: gemeente Altena Begonnen in: april 2024 Functie: documentbeheerder
Tekst Eric Kokke Beeld Sabina van Bommel
Het vakgebied informatiebeheer kent een grote diversiteit aan collega’s. Waar de een al decennialang actief is, komt de ander net kijken. In deze rubriek maken we kennis met de nieuwelingen. Hoe zijn ze in ons mooie vak terechtgekomen en wat zijn hun ervaringen tot nu toe? In deze aflevering is het woord aan Sabina van Bommel.
Begonnen?
‘Ik werkte ruim 30 jaar bij een woningcorporatie. Na een tweede fusie die ik daar meemaakte, ben ik verder gaan kijken. Ik ben gaan solliciteren en kwam bij een gemeente terecht. Maar niet veel later zag ik de vacature voor documentbeheerder bij de gemeente Altena langskomen en heb ik gereageerd. Bij die andere gemeente was ik al in aanraking gekomen met het vakgebied en daar ga ik nu hier mee verder.’
Aantrekkelijk?
‘Een van de aantrekkelijke aspecten van mijn werk vind ik de diversiteit van de poststukken en mails die voorbijkomen, zeker in combinatie met het goed moeten doornemen van het poststuk om te kijken op welke afdeling het thuishoort. Daarbij blijft het werken met verschillende soorten systemen en collega’s uit diverse afdelingen een leuke uitdaging. Plus, mijn voorliefde voor nauwkeurigheid en structuur maakt dit vak perfect, zeer afwisselend en nooit saai! Ik ben hier bij de gemeente Altena eigenlijk nog geen werkzaamheden tegengekomen die ik niet leuk vind.’
Opvallend?
‘Wat me wel blijft verbazen is hoe weinig mensenweten wat een DIV-medewerker doet. Vaak wordt de rol onderschat. Terwijl de collega’s het echt wel merken als de verschillende bestanden niet meer te vinden zijn, omdat ze niet de juiste metadata hebben meegekregen. In feite is een goed functionerende DIV-afdeling cruciaal is voor een efficiënte organisatie.’ ‘Het stoort me daarom enorm als nieuwe medewerkers een rondleiding krijgen door het gemeentehuis en onze kamer de postkamer wordt genoemd. Er gebeurt zoveel meer bij DIV. Zo zijn we met ons team druk bezig met controles van de dossiers: zijn de stukken correct weggezet, is het dossier volledig? Het opschonen van het archief, zowel fysiek als digitaal. En we hebben steeds meer een adviserende rol naar collega’s toe over het opslaan, beveiligen en toegankelijk maken van documenten. Zo proberen we het informatiebeheer van de organisatie te verbeteren.’
Opleiding?
‘Ik probeer me goed te ontwikkelen in het vakgebied. Zo heb ik nu bijna de opleiding SOD-I afgerond. Alleen de afsluitende proeve van bekwaamheid nog. Ik was bij mijn vorige gemeente net gestart met de opleiding, daar was het een verplichting, toen ik de overstap naar Altena maakte. Gelukkig hebben zij de opleiding “overgenomen”. Daarnaast krijg ik veel goede input van de collega’s die al langer in het vak zitten.’
Advies
‘Ik zit hier prima op mijn plek. Mijn advies aan iedereen is dan ook: verdiep je eens in informatiebeheer en kom erachter hoe leuk het is.’