Spelenderwijs taalvaardigheid en mediawijsheid stimuleren
Leerlingen maken er een Podcastbende van
Tekst Marc Notebomer Beeld Angeline Swinkels
Met Podcastbende van Bibliotheek Dommeldal leren kinderen om zelf een podcast te maken. Zo vergroten ze niet alleen hun taalvaardigheid maar ook hun mediawijsheid. Met steun van het GO Fonds heeft Dommeldal een train-de-trainer ontwikkeld die mediacoaches leert om de opbouw van Podcastbende beter te begrijpen en de opname en montage van een podcast zelf uit te voeren. Zodat ook andere bibliotheken en onderwijsinstellingen ermee aan de slag kunnen.
Bibliotheken houden zich in toenemende mate bezig met taalontwikkeling, leesvaardigheid en mediawijsheid. Zo werken ze samen met het onderwijs, bijvoorbeeld in het project Bibliotheek op school, om deze vaardigheden zoveel mogelijk te bevorderen. Bibliotheek Dommeldal in Geldrop ontwikkelde in het kader van deze ontwikkeling een tijdje geleden Podcastbende: een workshopreeks waarin kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar leren om zelf een podcast te maken.
‘ALLES KOMT VOORBIJ: HET BROODJE AAP-VERHAAL, NIEUWSBERICHTEN, WERKEN MET MENGPANELEN’
Mediacoaches
Silvia Dobbelsteen is projectleider van Podcastbende. ‘Door kinderen te leren interviewen en presenteren en items te laten maken, stimuleer je hun taalvaardigheid en mediawijsheid,’ zegt zij. ‘Alles komt daarbij voorbij: het broodje aap-verhaal, nieuwsberichten, werken met mengpanelen en zelf een podcast online zetten... Maar alles gaat spelenderwijs.’ Om ervoor te zorgen dat Podcastbende ook buiten de eigen regio uitgevoerd kan worden, ontwikkelde Bibliotheek Dommeldal ongeveer een jaar geleden een zogenoemde train-de-trainer. Zoals gezegd, is deze bedoeld om mediacoaches van andere bibliotheken en/of onderwijsinstellingen te leren de opbouw van de workshopreeks beter te begrijpen en de opname en montage van een podcast zelfstandig uit te voeren. Vooralsnog hebben slecht 8 mediacoaches hieraan deel kunnen nemen. Dobbelsteen: ‘Door corona was het allemaal wat lastiger te organiseren en moesten we in kleine groepjes samenkomen.’
Positief
De train-de-trainer is gerealiseerd met de financiële hulp van het GO Fonds. Dobbelsteen: ‘Ook hebben we van hun subsidie een podcastset aangeschaft, die andere bibliotheken van Dommeldal kunnen lenen.’ Over het subsidietraject is ze positief, hoewel het GO Fonds minder geld beschikbaar stelde dan ze hadden aangevraagd. ‘De administratieve last is minimaal. Bij andere aanvragen neemt dat soms wel de helft van je tijd in beslag.’ Inmiddels heeft ook Bibliotheek Helmond-Peel een aantal Podcastbendes uitgevoerd. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Dobbelman: ‘In Helmond hebben 9 kinderen deelgenomen. Het is een heel multiculturele gemeente en het leuke is: dat komt duidelijk terug in de podcasts. Als je naar ze luistert, merk je direct: het zijn kinderen met heel verschillende achtergronden, die veel van Podcastbende kunnen leren.’