‘We zijn onderweg’
Tekst Wouter Bronsgeest en Liesbeth Ruoff-van Welzen
Wouter Bronsgeest is voorzitter van de KNVI en Liesbeth Ruoff-van Welzen is Fellow KNVI/voorzitter Interest Group Digital Skills
Informatieprofessionals kennen de internationale Code of Ethics, aangenomen door de International Federation for Information Processing (IFIP) in 2020. Aangesloten organisaties kunnen die code onderschrijven, vele hebben dat gedaan. De code is een basis en richtlijn voor methoden, best practices, standaarden en kaders. De vraag is hoe deze code optimaal kan worden ingezet en zo vertrouwen in de sector kan worden gecreëerd.
De Code of Ethics van IFIP is tot stand gekomen op basis van best practices uit verschillende landen. IP3 gaat deze code nu gebruiken om het huidige certificatieschema van IT-professionals geschikt te maken als ISO-norm met onder andere e-CF en SFIA als inhoudelijk kader. SFIA is het benchmarkkader voor IP3-accreditatie. Wereldstandaarden komen vaak voort uit een samenwerkingsproces. Project- en programmamanagers en PMO’ers kennen bijvoorbeeld IPMA-competenties, IT-architecten kennen ArchiMate en TOGAF. ISO-normen komen ook tot stand door brede internationale afstemming. Een voorbeeld is hoe collega-verenigingen uit Zuid-Afrika (IITPSA), Canada (CIPS), Japan (IPSJ), Australië (ACS) en Sri Lanka (CSSL) en Nederland (KNVI) binnen IFIP samenwerken aan het nieuwe onderdeel binnen de ISO/IEC-standaard voor computing: ISO/IEC 24773. Een Nederlands voorbeeld is de Praktijkrichtlijn 3414: Governance op de menselijke aspecten van IT. Deze norm is gebaseerd op het wetenschappelijke werk van een KNVI-professional en is ontwikkeld samen met een groep praktijkmensen. Het stelt bestuurders van organisaties in staat om in de governance van hun IT beter rekening te houden met menselijke aspecten. Ethisch gedrag is ook een belangrijk ingrediënt in deze norm.
Standaarden: interpretatie
Als je op zoek gaat naar standaarden voor informatiemanagement, informatievoorziening en informatiegovernance, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. De KNVI Belangengroep Open Standaarden geeft inzicht op basis van het negen-kwadratenmodel, opgesteld door prof. dr. Rik Maes (Maes, 2003). Dat model kan worden gebruikt voor de interpretatie en samenhang van verschillende standaarden voor bedrijfsstrategie, informatiestrategie en informatievoorziening. Het model is mede bedoeld om samenwerking te bevorderen en activiteiten binnen organisaties te bespreken en biedt handvatten om standaarden te plaatsen en de lezer (of de zoekende professional) te helpen zich te ‘focussen’. Op https://openstandards.nl/ kan iedereen deze normen raadplegen.
Normen: een drieluik
Het uitdiepen van normen kan vanuit drie invalshoeken: (a) de intentie van de norm om ethische principes te formuleren, zoals hierboven beschreven, (b) de beschrijving van vaardigheden en (c) de uitwerking van gerelateerde competenties. De vaardigheden van professionals komen op vele niveaus. Wanneer die vaardigheden in de praktijk positief worden ingezet, wordt dit het hebben van competenties genoemd. De International Standard Classification of Occupations (ISCO) van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), de European Skills, Competences, Qualifications and Occupations (ESCO) van de Europese Unie of het Skills Framework for the Information Age (SFIA) (zie: https://sfia-online.org/) proberen hier een totaaloverzicht van te geven.
Competenties
Bekend is het European Competence Framework (e-CF), inmiddels een CEN/NEN-norm (zie https://www.cencenelec.eu/areas-of-work/cen-sectors/digital-society-cen/ict-skills/). e-CF is uitgegroeid tot een standaardisatieomgeving voor IT-professionals met documenten rond de Body of Knowledge (BOK), rollen, accreditaties, opleiding en peerreview. Nu het een formele standaard is, geeft dit ook meer houvast voor de implementatie. In Nederland bijvoorbeeld door gebruik te maken van de competenties in de ict-inhuurmantel van de rijksoverheid, de centrale inkoop van opleidingen en de vertaling van competenties in het functiebeschrijvingskader voor ambtenaren.
Beroepspraktijk
Het uitgangspunt van competentiekaders is dat het professionals handvatten biedt om hun vak bij te houden en hun carrière te ontwikkelen. Het beroep van informatieprofessional is echter nogal moeilijk te definiëren vanuit een enkel kader, vooral omdat de reikwijdte van het beroep in verschillende landen verschillend is. In Nederland beginnen het IT-vak en het beroep van de (voorheen) meer generiek geschoolde documentalist, bibliothecaris en archivaris elkaar steeds meer te overlappen op specifieke competenties. Hierdoor wordt het hele vak – en daarmee het pakket aan competenties – breder.
Vaardigheden en competenties
Met al deze kaders lijken we een solide basis te hebben voor ons vak. Maar... Er zitten nog twee haken en ogen aan. De eerste is de toewijding aan vaardigheden. Het nieuwe Europees certificaat voor digitale vaardigheden lijkt een mooie aanvulling op alle competentiekaders en voorziet in een bijbehorende beoordeling. Het kader heeft echter betrekking op de digitale vaardigheden van burgers en professionele gebruikers van informatietechnologieproducten. Maar dat is een beetje zoals het testen van iemands behendigheid – en dus maar één kant van de medaille. Denk aan veel schoolkinderen van vandaag: zeer behendig in het gebruik van allerlei soorten apparaten, comfortabel online en snel schakelend. Maar om te beoordelen of informatie klopt, of bronnen kloppen, of ze veilig werken en geen vertrouwelijke gegevens delen, moeten ze leren. Hetzelfde geldt voor professionals. Deze professionals zijn ook verantwoordelijk voor het creëren, beheren en implementeren van goede IT. Dit vraagt om bijzondere (en steeds specifiekere) kennis en ervaring. Multidisciplinair werken vraagt om denkkracht en reflectief vermogen: continu bijscholen, leren, lezen en oefenen om je vak up-to-date te houden. En dat is precies het onderdeel waar de EU zich niet of nauwelijks op richt! De tweede is de ethische interpretatie van het werk. Denkvermogen en reflectief vermogen gaan immers niet alleen over het eigen leren – of leren over leren (de “dubbele lus” – Argyris & Schön, 1978). Het drieluik van ethiek, vaardigheden en competenties gaat uit van leren van de derde orde (Boonstra, 2000). Hier wordt een gemoedstoestand verder ontwikkeld – inclusief de ethische afwegingen die vanuit die gemoedstoestand worden gemaakt. Ook in een internationale context is het niet altijd eenvoudig om deze twee aandachtspunten hoog op de agenda te krijgen en te houden. Misschien omdat het best ingewikkeld is om vaardigheden en competenties in frameworks te vangen. Vaardigheden zijn “makkelijk”. Het beschrijven van professionaliteit is moeilijker. En het up-to-date houden van je beroep en het voortdurend onderzoeken, bevragen en zelfs bevragen van het denkkader is een uitdaging! Gelukkig is de basis goed: competentiekaders zoals e-CF, SFIA en diverse ISO-normen en vooral de IFIP Code of Ethics. We hebben nog een lange weg te gaan voordat het ict-vak goed gedefinieerd is en vooral de vaardigheden en competenties zo worden beschreven dat iedereen ze herkent en zich blijft verbeteren. Maar: we zijn onderweg!
KNVI zoekt nieuwe penningmeester
De KNVI zoekt een nieuwe penningmeester. De huidige penningmeester, Thomas Bouman, zal eind dit jaar aftreden. Om hem te vervangen is het bestuur op zoek naar een geschikte kandidaat die zij in de Algemene Ledenvergadering op 7 november 2024 wil voordragen. Kandidaten die geïnteresseerd zijn in de bestuursfunctie van penningmeester kunnen hun kandidaatstelling bij het bestuur motiveren en indienen. Dat kan per e-mail: info@knvi.nl.
Call for presentations
Op 7 februari 2025 is het VVBAD congres Information Management Low Countries, over de impact van data, informatie en kennis op een organisatie. Professionals uit onze branche zijn van harte uitgenodigd abstracts in te dienen die innovatieve benaderingen, praktijkvoorbeelden en theoretische perspectieven presenteren.
Op vrijdag 7 februari 2025 vindt Information Management Low Countries (IMLoCo) plaats op campus Sint-Amandsberg van Arteveldehogeschool in Gent. Dit nieuwe VVBAD-congres gaat over de impact van data, informatie en kennis op een organisatie en richt zich tot de brede waaier van professionals in profit, non-profit en overheid, die hiervoor instaan. Het evenement zoekt de synergie tussen deze functies en biedt spraakmakende keynotes, concrete casussen, inspirerende ideeën en veel ruimte om te netwerken en na te praten. Onderzoekers, academici, professionals en beleidsmakers uit de branche worden uitgenodigd om abstracts in te dienen die innovatieve benaderingen, praktijkvoorbeelden, casestudies en theoretische perspectieven op bovengenoemde onderwerpen presenteren. VVBAD ontvangt graag uiterlijk vrijdag 31 mei 2024 je voorstel: een abstract dat beknopt de opzet en thematiek beschrijft, met vermelding van de naam van de spreker, de doelgroep en de vorm van de sessie. Je voorstel indienen kan via het webformulier op de VVBAD-website. In juni laat VVBAD weten of je abstract geselecteerd is.
Meer informatie vind je op deze pagina: https://www.vvbad.be/nieuws/call-presentations-information-management-low-countries-imloco.