7/17
  • Pages
01Inhoud
02GO Opleidingen
03Editorial
04Visie - Aan de slag met Teams en archivering chat
05Column Wouter Bronsgeest
06Opinie - Weg met keurslijf papieren concepten
07Achtergrond - Werving 2.0
08Interview - Innoveren kun je leren
09Opinie - Informatiebeheer werkt alleen met architectuur
10Achtergrond - Innovatieve ontwerpen
11Opinie - Zwak in beheer van informatie
12Prikkel
13Serviceberichten KIA
14Oude rot in het vak
15Boekbespreking
16VHIC
17Verenigingsnieuws KNVI
06. Opinie - Weg met keurslijf papieren concepten
08. Interview - Innoveren kun je leren

Voor de beste kandidaten

Werving 2.0

Tekst Aaltje Vincent

Aaltje Vincent is gecertificeerd loopbaanprofessional, trainer, spreker en bestsellerauteur over solliciteren

Traditioneel werven is een vacature plaatsen en hopen dat die zo aansprekend is dat goede kandidaten spontaan gaan solliciteren. Maar om de beste nieuwe collega’s aan te trekken, is meer nodig. Veel meer.

Goede informatiespecialisten vind je door meer te doen dan alleen een vacaturetekst op je site bekend te maken. Van baan veranderen is immers voor iedereen een impactvol besluit. Dat doe je niet zomaar. Solliciteren is hoop op een beter leven. En voordat mogelijke kandidaten besluiten te solliciteren, willen ze zo veel mogelijk weten.

Online

De eerste oriëntatie is altijd online: hoe zijn de vacatureteksten? Zijn die compleet, staat er een salarisbandbreedte in? Hoe zijn de reviews op Glassdoor? Hoe aantrekkelijk zijn de LinkedIn-profielen van je huidige medewerkers? Wat delen zij? Daarnaast zijn er online nog meer mogelijkheden om te delen over het werk waarmee je het hart van de potentieel nieuwe collega raakt. Denk aan een podcast: in gesprek met een vakcollega. Op die manier neem je iemand online levendig mee naar de werkplek. Of organiseer een webinar waarin kandidaten al hun vragen kunnen stellen. Ik woonde een webinar voor informatiespecialisten van de rijksoverheid bij en het is verrassend welke vragen geïnteresseerden in die functie stelden! Er werd bijvoorbeeld gevraagd hoe zij omgaan met de eis van politiek-bestuurlijke ervaring, met welke systemen ze nu werken en over de teamsamenstelling. De rijksoverheid gaat zelfs een stap verder. In een tweede webinar word je geholpen met een goed cv en sollicitatiebrief zodat je je kansen optimaal vergroot om met hen in gesprek te komen. Dat is een fantastische manier om potentieel nieuwe collega’s werkelijk in het hart te raken en hen te helpen bij jou te solliciteren. Of elders, en ook dat is goed, je bent positief bij hen in beeld, ook voor een later moment in hun werkleven.

‘EERLIJKHEID DUURT HET LANGST BIJ HET AANTREKKEN VAN NIEUWE COLLEGA’S ’

Een-op-een

Bij het aantrekken van nieuwe collega’s duurt eerlijkheid het langst. Met eerlijkheid open je ogen en harten om voor jou als nieuwe werkgever te kiezen. Laat belangstellenden eerst informeel kennismaken met een vakgenoot tijdens een kop koffie. Samen in gesprek, een-op-een. Als potentieel sollicitant in een informele setting je vragen stellen geeft je een betere indruk dan ooit. Het is een gesprek dat aan twee kanten werkt. Ook als er nog geen vacature is, kan een kandidaat in gesprek met een vakgenoot. Je werkt zo actief aan een “talentenpool”. Zo krijg je op het moment dat er een vacature is kandidaten aan tafel die zijn voorgeselecteerd op vakmanschap en cultuur, en serieuze interesse hebben. Door deze informele kennismaking kunnen ze ook zelf beter beslissen of ze solliciteren of niet. En ben je als werkgever minder kostbare tijd kwijt aan kandidaten die niet passen en die je moet teleurstellen. Innovatieve werkgevers bieden het informeel kennismaken met een vakcollega standaard aan. Het zorgt voor de beste kandidaten aan de sollicitatietafel, die goed zijn geïnformeerd en heel bewust kiezen om uitgerekend bij jou te solliciteren. Het leidt tot gelijkwaardiger sollicitatiegesprekken waarin je goed kunt kiezen om samen te gaan werken. Win-win voor jou als werkgever en als nieuwe collega!

Deel dit artikel

Inhoud