‘Kwaliteit van informatie als permanente uitdaging’
Organisatie: ERvanDijkconsultancy Begonnen in: 1971 Functie: interimmanager/adviseur
Tekst Eric Kokke Beeld Hilbert Krane
Het informatiebeheer kent een grote diversiteit aan collega’s. Deze keer is het woord aan “oude rot” Eric van Dijk.
Begonnen?
‘Mijn ambtelijke carrière is in 1971 begonnen bij het kabinet van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Eerst als medewerker kabinetszaken en vervolgens bij de afdeling post- en archiefzaken als registratuurmedewerker. Het was niet direct mijn droombaan (ik ging liever voetballen bij Sparta), maar werken was een noodzakelijk kwaad. En er waren goede studiefaciliteiten, waardoor ik mezelf kon ontwikkelen. Na de afronding van SOD I en II ging informatievoorziening bij mij steeds meer leven. In de jaren 70 en 80 werden de eerste stappen van automatisering gezet. Daardoor kreeg goede informatie steeds meer de rol van belangrijkste hoeksteen van het functioneren van je organisatie.’
Vervolg loopbaan?
‘Begin jaren 80 raakte ik betrokken bij de Vereniging SOD (nu KNVI). We organiseerden met ons district toen een grootschalig congres over automatisering van de postregistratie. Met honderden deelnemers in de Jaarbeurs in Utrecht was dat best een groot succes. Ik ben in verschillende rollen actief geweest bij de SOD. Dit leidde tot het toekennen van het erevoorzitterschap van de SOD: een waardering, waar ik trots op ben.’ ‘In 1997 besloot ik verder te gaan als zelfstandig interim- en projectmanager informatievoorziening. In 2022 vierde ik mijn 25-jarig jubileum. Eind van dit jaar word ik overigens 75 jaar jong: momentje van zelfreflectie, vrees ik.’
Op de hoogte blijven?
‘Door de ontwikkelingen van het vak was het van belang om leergierig te zijn en te blijven. Dat ben ik eigenlijk nog steeds. Daarnaast ben ik ruim 40 jaar als docent/examinator betrokken geweest bij SOD I en II en HMDI en ben ik dat nog steeds bij Bestuursacademie Nederland. Door die rol ben ik verplicht om te weten wat er speelt!’ ‘Tijdens mijn loopbaan was er eigenlijk continu sprake van verandering.’
Toekomst?
‘De komende jaren zie ik een zwaarder accent op digitale informatie en het veiligstellen van relevante informatie op andere media, waarbij de administratieve discipline van overheidsmedewerkers, management en bestuurders een grote succesfactor is. Daarna wordt Artificial Intelligence een grote uitdaging voor de overheidsorganisaties en de maatschappij.’ ‘De benodigde competenties in het vak zijn gedurende de afgelopen jaren veranderd. Naast de gebruikelijke fysieke uitvoeringszaken gaan de accenten steeds meer richting kwaliteitsbewaking en ondersteuning van de (digitale) informatievoorziening, toegankelijkheid en terugvindbaarheid van essentiële informatie in ontzettend omvangrijke databases. Inclusief de bewaking en borging van persoonlijke en vertrouwelijke gegevens en de tijdige (digitale) vernietiging ervan en de juiste permanente opslag en toegankelijke werkbare software, ook op langere termijn. Hierbij blijft administratieve discipline een permanent aandachtspunt. Want wie de beste informatie heeft, heeft de sterkste papieren.’ ‘Mijn advies voor de collega’s die nu aan het begin van hun loopbaan staan, is voornamelijk plezier hebben en houden en de ondersteuning van de kwaliteit van informatie als een permanente uitdaging blijven zien. Enige vorm van humor is ook niet onbelangrijk! Een gedegen inhoudelijke vakkennis en praktijkervaring gaan hand in hand. Veel genoegen, doe voorzichtig en denk om je gezondheid!’