De koning is dood, leve AI!
Tekst Arjan El Fassed
Arjan El Fassed werkt bij Google als head of public policy and government relations
Lodewijk XIV, ook bekend als Lodewijk de Grote of de Zonnekoning, was de zelfverklaarde directe vertegenwoordiger van God op aarde, maar zelfs hij zat in 1685 met vragen: bijvoorbeeld over de Qing-dynastie in China. Hoe groot is die? Hoeveel mensen wonen er in de hoofdstad? Wat kunnen ze hem leren over muziek? Cultuur? Astronomie? Zijn oplossing was toen heel gewoon maar nu onvoorstelbaar: om aan antwoorden te komen stuurde hij onderdanen op een reis van ruim 5 jaar naar het oosten.
De tijd van de Zonnekoning ligt ver achter ons. Het beantwoorden van zijn vragen kosten tegenwoordig slechts luttele seconden. Daar komt bij: dankzij de vooruitgang in kunstmatige intelligentie (AI) kunnen we informatie niet alleen nog beter vinden, maar ook op veel meer manieren gebruiken. Bij Google wordt AI toegepast in bestaande producten en in nieuwe domeinen. Wie een zoekopdracht doet in Google Zoeken, maakt eigenlijk gebruik van talloze innovatieve AI-algoritmes, -modellen en -systemen. Zo helpt het ene AI-model bij het corrigeren van spelfouten in zoekopdrachten, terwijl een ander systeem helpt om beter te begrijpen wat de woorden in zoekopdrachten betekenen als ze in een bepaalde combinatie of volgorde worden gebruikt. Ook de belangrijkste functie van Google Zoeken, namelijk het rangschikken van zoekresultaten op relevantie, gebeurt met behulp van AI.
Voor organisaties die informatie moeten verzamelen, organiseren en beheren, kunnen bepaalde AI-modellen enorm helpen. Documenten met de hand bewerken of categoriseren kost veel tijd, vooral wanneer documenten zijn gemaakt in verschillende talen of in bestandsformaten die lastig doorzoekbaar zijn. Veel organisaties lopen daardoor achterstanden op. AI kan helpen bij het extraheren van belangrijke woorden en de documenten zo sneller classificeren en indexeren.
‘ACCEPTATIE VAN KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE IS OP VEEL PLEKKEN NOG LAAG’
Demystificatie
Ondanks alle ontwikkelingen op het gebied van AI, laat onderzoek zien dat adoptie en acceptatie van AI op veel plekken nog laag zijn. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is ‘de beeldvorming over AI door misplaatste angsten en overspannen verwachtingen vertekend’. Volgens de WRR kan ‘demystificatie’ helpen om teleurstellingen te voorkomen. Ook wij denken dat bewustwording van de technologie de acceptatie van deze nieuwe ontwikkelingen kan vergroten. Zo heeft Google het initiatief genomen om de AI-cursus Elements of AI naar Nederland te halen. De cursus werd vorig jaar samen met de Nederlandse AI Coalitie en TU Delft gelanceerd, is voor iedereen toegankelijk en behandelt verschillende aspecten en maatschappelijke implicaties van AI.
Lessen
Het is belangrijk om ethische principes goed in de gaten te houden bij de ontwikkeling van AI. Dat is extra van belang als de wet niet duidelijk bepaalt hoe AI toegepast moet worden. Googles AI-principes zijn gebaseerd op een aantal concrete normen. Zo moeten toepassingen sociaal voordelig zijn, mogen ze geen oneerlijke bias creëren of versterken en moeten ze veilig zijn. De lessen die we leren en de kennis en ervaring die we hebben opgedaan, delen we graag om anderen te helpen. Die lessen zijn ook relevant voor het wetgevingsproces. Zo werken we samen met overheden en internationale organisaties aan standaarden en regelgeving. Dat is wat ons betreft essentieel om innovatie te stimuleren en vertrouwen op te bouwen. Jaarlijks publiceert Google een rapportage over de voortgang van de implementatie van haar beleid, interne procedures, tools, onderzoek, productimpact en de ondersteuning van dialoog op dit gebied. Zolang we iets leren, blijven we ons inzetten om onze voortgang en bevindingen te delen.