‘Geen dag hetzelfde’
Organisatie: Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) Begonnen op: 1 juli 2021 Functie: adviseur leren en ontwikkelen
‘Geen dag hetzelfde’
Organisatie: Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) Begonnen op: 1 juli 2021 Functie: adviseur leren en ontwikkelen
Tekst Eric Kokke Beeld Hilbert Krane
Het vakgebied informatiebeheer kent een grote diversiteit aan collega’s. In deze rubriek maken we kennis met een nieuweling: Nasira Mezgouti, die zelf geen informatiebeheerder is, maar wel midden in het vakgebied actief is.
Ooit begonnen?
‘Als ik er nu op terugkijk, was ik niet in aanraking gekomen met het vakgebied van de informatieprofessional als RDDI niet onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) had gevallen. Ik was na mijn studies, die allemaal gericht waren op onderwijs en pedagogiek, op zoek naar een opdracht die daarbij aansloot. En het eerste ministerie waarop je dan filtert is OCW.’ ‘Ik reageerde op een vacature op de website Werken voor Nederland. RDDI zocht iemand die de kennis van rijksmedewerkers wilde vergroten met betrekking tot het werken met overheidsinformatie. In eerste instantie kon ik aan de slag met het ontwikkelen van leermiddelen voor deze groep. Dat was het project Gedrag in Overheidsinformatie. In de loop van de tijd is daar de informatieprofessional bij gekomen in het project Future Lab. Door Future Lab heb ik kennisgemaakt met het beroep van de informatieprofessional. Ik was nauw betrokken bij het implementeren van de toekomstverkenning De informatiehouding van het Rijk in 2030. En binnen die toekomstverkenning was ik betrokken bij het ondersteunen van rijksorganisaties om bekend te worden met de informatiehoudingen. Zo vind je in de verkenning 9 vacatures voor 2030. We hebben onder andere de Digiminimalist, Datahoeder en Rijksscenarist bedacht. Elk nieuw beroep staat voor een mogelijke informatiehouding van het rijk in 2030.’
Wat opvalt?
‘Inmiddels heb ik vanuit mijn onderwijskundige achtergrond ruim een jaar ervaring in het werken voor en met informatieprofessionals. Ik merk dat geen informatieprofessional dezelfde is. En dat het belangrijk is om de werkzaamheden van de informatieprofessional te begrijpen om de leerbehoefte te kunnen bepalen. Het is lastig om leermiddelen te ontwikkelen voor de informatieprofessional als je niet weet wat nodig is om het werk zo goed mogelijk uit te voeren. Daarvoor heb ik het afgelopen jaar veel kennis opgedaan over het i-domein.’ ‘Dat heb ik voornamelijk gedaan door verschillende boeken te lezen over het i-domein. Maar ook door het gesprek aan te gaan met collega’s die werkzaam zijn als informatieprofessional. En dat gesprek is vooral belangrijk om aan te kunnen sluiten op de leerbehoeften.’
Bewust worden
‘Dat merk ik juist ook bij de leerproducten die we ontwikkelen voor de niet-professional, oftewel de gewone ambtenaar. Het is natuurlijk van belang dat zij zich bewust worden van het belang van goed omgaan met informatie en in staat zijn om goed met informatie om te gaan. En omdat we werken vanuit Open op Orde, komt daar alles wat te maken heeft met transparantie nog bij. En dat valt niet altijd mee. Niet elke ambtenaar is even enthousiast over richtlijnen over het omgaan met informatie en openbaarheid en transparantie. Daarom ligt nu de focus van ons project Gedrag in Overheidsinformatie bij bewustwording en gedragsverandering. We doen niet alleen onderzoek, maar leveren ook leerinterventies. Zo hebben we e-learnings over actieve openbaarmaking en een digitale kaartenset ontwikkeld, die het gedrag van de ambtenaar op dit gebied positief moeten beïnvloeden. In de toekomst komen hier meer interventies bij.’
Nieuw in het vakgebied?
‘Houd je van afwisseling? Werk je graag aan je eigen ontwikkeling? Dan is dit een vakgebied waar je thuishoort. Het is een dynamisch vak. Geen dag is hetzelfde. Vooral omdat we leven in een wereld waarin sprake is van een snelle en maatschappelijke verandering.’