16/20
  • Pages
01 Inhoud
02 GO Opleidingen
03 Editorial
04 Visie - Onze systemen: vloek of een zegen?
05 Column - Software­archief
06 Opinie - Sytemen, we kunnen niet met of zonder
07 Achtergrond - Cloud computing
08 Achtergrond - Stilstaan bij de mens achter de data
09 Interview - Microsoft 365
10 Opinie - Zaaksysteem versus vakapplicatie
11 Praktijk - Ontspullen
12 Od Poll - Uw mening telt!
13 Praktijk - Lijstjes afvinken
14 Oude rot in het vak
15 Prikkel
16 Serviceberichten KIA
17 Boekrecensie - Nepnieuws
18 Verenigingsnieuws KNVI
19 Column - Onze democratie crasht
20 NCOD

Serviceberichten

Hoe een blauw vogeltje ons tot nadenken stemde

In oktober werd het snel duidelijk: het is Elon Musk menens. Twitter gaat veranderen. Nadat de multimiljardair het socialmediaplatform overnam, volgden massaontslagen en een rel rond verificatievinkjes. Inmiddels zijn de grootste adverteerders verdwenen. Het is de vraag hoe lang Twitter nog een grote speler blijft. Of überhaupt blijft bestaan.

Waar het internet al vluchtig is, geldt dat nog sterker voor sociale media. De ophef van de dag is morgen al vergeten. Maar ook voor social berichten kan gelden dat dat het wenselijk of zelfs noodzakelijk is dat ze toegankelijk blijven, ook nadat ze offline zijn gehaald.  Op Twitter zelf zag je al vlug oproepjes ontstaan: download je eigen Twitterarchief, voor het te laat is! Webarchivering voor iedereen, dus. Via Twitter zelf kun je een HTML-archief downloaden. Er zijn ook andere tools en software beschikbaar om Twitterberichten mee binnen te halen. Op het KIA-platform Webarchivering vind je bijvoorbeeld een overzicht van open source en commerciële tools om sociale media mee te archiveren. Ook kun je er ervaringen lezen en delen over het archiveren van sociale media.

Kennisplatform Webarchivering

Het Kennisplatform Webarchivering heeft als doel kennis over het archiveren van websites en sociale media te ontwikkelen en uit te wisselen. Je kunt er terecht met vragen, maar ook je oplossing delen. ’Webarchivering is van groot belang, maar vindt in Nederland nog te weinig en te versnipperd plaats,’ staat in de introtekst van het kennisplatform. Een stevig statement. Maar ook een uitspraak over een verschuivende wereld. Want overheden en erfgoedinstellingen zetten echt stappen. Al dan niet noodgedwongen, door ontwikkelingen zoals die met Twitter.

LinkedIn

Er is leven na Twitter. KIA zelf is tegenwoordig ook te vinden op LinkedIn. Dus als dat je social home is, volg ons vooral daar! Ga naar Bit.ly/3V5hJG0 en Bit.ly/3BB9rPb.

Deel dit artikel

Inhoud