Moderne Werkplek
Tekst Vera Korte
Vera Korte is adviseur Digitale Informatievoorziening bij de gemeente Noordwijk
In de coronapandemie is de gemeente Noordwijk voor vergaderen in eerste instantie overgestapt op Zoom. In de loop van de tijd is Zoom vervangen door MS Teams, inclusief het gebruik van de chat- en belfunctie. Het vervolg is samenwerken via MS Teams. Dat betekent dat men niet langer op netwerkschijven binnen Citrix werkt. De M-schijf (persoonlijke documenten), G-schijf (teamdocumenten) en T-schijf (projectdocumenten) worden gemigreerd naar MS Teams. Met de Moderne Werkplek geeft de gemeente Noordwijk haar medewerkers meer vrijheid en flexibiliteit.
In 2022 heeft de gemeente een werkgroep geformeerd waaraan medewerkers van het team Automatisering en het team Digitale Informatievoorziening deelnemen. Ook is er een overleggroep met key-users samengesteld. Deze key-users treden op als ambassadeurs MS Teams richting de overige collega’s. Eén van de onderwerpen voor de werkgroep was de wijze waarop de netwerkschijven gemigreerd worden. De M-schijf is gemigreerd naar OneDrive. De G- en T-schijven worden in het eerste kwartaal van 2023 “plat” gemigreerd naar MS Teams. Voor elk team en elk project wordt een Team aangemaakt en de informatie wordt in een kanaal opgeslagen met behoud van de mappenstructuur zoals deze op de netwerkschijf is ingericht. Er wordt gebruikgemaakt van de basisinrichting van MS Teams. De werkgroep heeft de werkafspraken gemaakt en laten vastleggen in een beleidsstuk dat door de directie is goedgekeurd.
Werkafspraken
De werkafspraken voor een-op-eencommunicatie binnen de Moderne Werkplek met een collega of externe(n) zijn de volgende twee:
De werkafspraken voor communicatie binnen de Moderne Werkplek met een groep collega’s of externe(n) zijn volgende twee:
De werkafspraken voor het werken met OneDrive zijn de volgende drie:
De werkafspraken voor het samenwerken met Teams zijn de volgende negen:
‘EEN GOED METADATAMODEL, OP BASIS VAN MDTO, IS BELANGRIJK’
Naast dit traject is een tweede traject gestart door het team Digitale Informatievoorziening samen met team Projecten Ruimte. In dit traject wordt een project Ruimte als pilot op zodanige wijze ingericht binnen MS365/SharePoint dat het voldoet aan de eisen (compliance) die de Archiefwet stelt aan informatiebeheer: ‘archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, en ook zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden’. Ook voldoet het aan de Wet open overheid (Woo) die eist dat de digitale overheidsinformatie duurzaam toegankelijk is. Hoe begin je zo’n traject? Welke stappen moet je ondernemen en waar haal je de expertise vandaan om tot een goede inrichting te komen?
- Stap 1: schrijven van een projectplan. Hierin leg je de scope, de doelstelling, vraagstelling, randvoorwaarden en projectstructuur vast.
- Stap 2: projectgroep samenstellen met deelnemers met kennis van systeembeheer, functioneel beheer, informatiebeheer en vakkennis project Ruimte.
- Stap 3: inhuren van expert MS365/SharePoint.
Met hulp van de gemeente Almere hebben wij contact kunnen leggen met Onz365 in Leeuwarden. Deze organisatie helpt ons bij het ontwerpen van informatiebeheer en archivering in MS365/SharePoint. Een goed metadatamodel, op basis van MDTO, is hierbij belangrijk. Dit model is na vaststelling eenvoudig herbruikbaar op alles wat daarna nog in MS365/SharePoint wordt ingericht. Het is een vorm van archiveren by design. De archivering kan helemaal doorvlochten worden naar de voorkant waar de dossiers en documenten worden gecreëerd. De werkwijze van medewerkers leidt dan (bijna) automatisch tot goede archivering.
‘WAAR HAAL JE DE EXPERTISE VANDAAN OM TOT EEN GOEDE INRICHTING TE KOMEN?
Werkwijze
Op basis van het voorgaande wordt de volgende werkwijze gehanteerd:
- A. Plotten metadatamodel Noordwijk op MDTO zodat de metadata in MS365/SharePoint voldoen aan de vereisten.
- B. Dossierstructuur Projecten Ruimte plotten op het voorgestelde metadatamodel.
- C. Functionele beschrijving inrichting Teams gereed maken zodat een template gemaakt kan worden.
- D. Bepalen hoofdlijn voor governance en monitoring ten behoeve van beheer templates en provisioning, zodat een solide “Noordwijk-inrichting” ontstaat.
- E. Start van pilot Teams bij Projecten Ruimte waarbij samen met Projecten Ruimte het dagelijks gebruik Teams wordt onderzocht. We kijken daarbij niet alleen naar gebruik maar ook naar de archivering (werkwijze rond dossiervorming, dossiersoorten en dossiers) en benodigde begeleiding die management, Teameigenaren en medewerkers nodig hebben om Teams goed te kunnen gebruiken.
- F. Evaluatie pilot. Verbeteren en afronden template en bepalen aanpak gebruikersadoptie.
- G. Volledige uitrol van de projecten Ruimte.
Op 7 februari 2023 is de kick-off geweest. Samen met het projectteam en de expert is de werkwijze besproken. In korte sprints worden de onderdelen van de uiteindelijke template met projectleden in diverse samenstelling besproken. Elke week is er een korte stand-up met de volledige projectgroep om elkaar op de hoogte te houden van de voortgang en de uitkomsten van de sprints. Het traject moet rond augustus 2023 worden afgerond.