14/19
  • Pages
01 Inhoud
02 GO Opleidingen
03 Editorial Eric Kokke
04 Werken aan een open overheid
05 Opinie Tom Kuipers
06 Dringend gevraagd: informatieprofessionals
07 Hogeschool Amsterdam
08 Tips voor werving
09 Opinie Marianne Loef
10 Alles draait om de juiste informatie
11 Aan de slag met archiveren bij design
12 Tweede kamer start met Woo-loket
13 Column Mirjam Elferink
14 Participeren, niet consumeren
15 Jaar van kansen voor KIA
16 Wie is de baas?
17 BECIS DIOR
18 Ouwe rot in het vak - John Munnik
19 Ruim baan aan de informatie-professional

Participeren, niet consumeren

Informatiehuishouding is een term die je de laatste tijd vaak hoort door niet-vakgenoten. Wat dat betreft, zie je dat de Wet open overheid en ook een parlementair onderzoek naar de kindertoeslagenaffaire een breder effect heeft. Sprak vroeger maar een beperkte club over onderwerpen als metadata, toegankelijkheid en kwaliteitszorg ten aanzien van informatiebeheer, tegenwoordig hoor ik ook geregeld bestuurders deze termen gebruiken. En dat is een positieve ontwikkeling.

In veel organisaties was het vaak moeilijk om informatiebeheer op de “strategische agenda” te krijgen. Tegenwoordig is het bijna een inkopper om de link ermee te maken. Maar ondanks deze positieve ontwikkelingen, vraag ik me toch geregeld af: welk effect heeft dit concreet binnen nu en 5 jaar? In welke mate worden we blij gemaakt met een dode mus en is de storm voor je het weet weer overgewaaid?

En mijn zorg ligt niet in eerste instantie bij de bestuurders. Natuurlijk worden prioriteiten gesteld en zijn er voor je het weet “nieuwe pijnpunten”. Nee, mijn zorg zit meer bij onze vakgroep. In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat collega’s op zoek zijn naar de goede praktijkverhalen en willen weten wat werkt, maar veel minder geneigd zijn om dit zelf te vertellen. Maar zolang er maar weinig collega’s iets willen delen, is er ook weinig om te leren. Hierbij gaat het vooral niet om de “succesverhalen”, maar wat mij betreft veel meer om de concrete praktijkverhalen waarbij kleine stappen worden gezet.

Mijn advies aan teammanagers is dan ook om bij teambeoordelingen de mate waarin zowel ervaringen binnen als buiten de organisatie worden gedeeld als een van indicatoren te gebruiken. Om ervaringen extern te delen, kun je zowel denken aan regionale sessies en webinars als deelnemen aan een podcast of een blog of artikel schrijven. Er zijn meerdere platforms waar je hiervoor terecht- kunt. Breng deze prikkel in bij je team- en afdelingsoverleg en stimuleer het gesprek om meer te participeren dan te consumeren. Ik ben benieuwd of iemand zijn ervaringen hierover wil delen.

Jeroen Jonkers is hoofdredacteur Od

Deel dit artikel

Inhoud