Tekst Jeroen Jonkers en André Plat
Achtergrond Auteur
Fantasieën
De vakanties zijn weer achter de rug. We mogen weer hard aan de slag met onze opgaven. Voor de lezers ligt er online en fysiek weer een editie van Od waarmee de redactie vorm en inhoud geeft aan drie ambities, die ook genoemd werden in ons vorige nummer, te weten: verdieping in het vakgebied, persoonlijke ontwikkeling en impact maken in het vakgebied of in Nederland. De voorkeuren die informatieprofessionals hebben in het werk zijn onder andere digitale dienstverlening, bedrijfsvoering, duurzame toegankelijkheid, communicatie en innovatie. Hoe mooi dat ons vakblad daar regelmatig over schrijft. Zo ook dit nummer? Toen we hadden besloten een Od te maken waarin we de gebruiker centraal willen stellen, stelden we grote doelen. Of die worden gerealiseerd, laten we graag aan u. Of zien we toch nog overwegend “keurige” artikelen, volkomen verantwoord en degelijk? Want als auteur vanuit of namens een organisatie, wil je natuurlijk geen gedoe over de inhoud van een artikel in een vakblad. Niet vooraf, niet tijdens het schrijven of tegenlezen door je communicatieafdeling of (en dat zeker niet) achteraf bij publicatie. Want we zijn graag degelijk en onkreukbaar. Zomaar een paar vragen die bij ons opkwamen: als de gebruiker centraal staat, waarom zit er in deze editie dan geen artikel van een gebruikersvereniging of gebruikerspanel van onze systemen? Of: hoe kan het dat er geen artikel is opgenomen over de vernieuwde NORA-architectuur, waarbij een belangrijk architectuurprincipe is: de gebruiker centraal? We zien het al: de overheidsdocumentatie is onderweg met – om met Paul van Vliet te spreken – leuke dingen voor de mensen. Maar zoals de Belastingdienst zegt: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Hoewel het dan wel jammer is dat ons geheugen die eerste aanvraag (volgens mij in veel selectielijsten uitgezonderd van vernietiging) bij de toeslagenaffaire niet terug kan halen. Straks in Groningen zal blijken dat eerste verzoeken om te stoppen met gaswinning en de aansprakelijkstellingen van het eerste uur niet meer te vinden zijn: want veel uitvoering wordt “immers” vernietigd vanwege vervallen belang. Zou zomaar 1 jaar kunnen zijn, eerder gekwalificeerd als: informatieverzoeken, 1 jaar. Alle fantasieën lezen we graag terug op Od online. Veel leesplezier met de artikelen van onder andere het Bureau Regeringscommissaris Informatiehuishouding, Open State Foundation (hoe instituties zich gedragen of beter gezegd: verweren), Ingenieursbureau Amsterdam (waar kosten noch moeite gespaard worden om steeds weer opnieuw te inventariseren hoe het ook alweer zit) of het Streekarchief Gooi en Vechtstreek hoe succesvol hun digitale dienstverlening bouwdossiers verloopt en tevens illustreert hoe openbaarheidsregimes verschillen, tijdens het proces, tot en na overbrenging.