15/20
  • Pages
01 Inhoud
02 Editorial
03 GO Opleidingen
04 Vinger aan de pols
05 Column Peter Derk Wekx
06 Met kleur en nuance een betere overheid
07 Krachten bundelen
08 Pleidooi voor transparantie-activisme
09 Toezichthouder is keurmeester en meedenker tegelijk
10 Hogeschool Amsterdam
11 Column Martijn Kortier
12 Groningen neemt regie
13 Zelf aan de slag
14 Informatiebeheerplan in de gemeente Westland
15 Column Mark Crooijmans
16 Prikkel
17 Serviceberichten KIA
18 Boekbespreking
19 Nieuw in het vak
20 Verenigingsnieuws KNVI
Tekst Mark Crooijmans
Mark Crooijmans is stedelijk directeur Dienstverlening en Informatie bij CIO Amsterdam

Samenhang

Honderden Oekraïners die dagelijks op het centraal station van Amsterdam aankomen om een veilig heenkomen te vinden. Vele duizenden Amsterdammers die gebruikmaken van de diensten van de GGD om zich te laten testen op COVID. Woningen die in grote aantallen gebouwd moeten worden in een lastige markt om dat voor elkaar te krijgen... Werken in een gemeente is relevant, boeiend, en uitdagend werk, meer dan ooit! Je voelt door het directe contact met mensen in de stad waar het knelt, waar iets extra’s nodig is. In die dagelijkse dynamiek beginnen directies in de gemeentelijke organisatie de dag niet met de vraag hoe het informatiebeheer vorm te geven. En tegelijkertijd voelt iedereen aan dat het belangrijk is om dat goed te doen, maar veel meer vanuit algemene noties zoals ordentelijk bestuur, wendbare organisatie, en transparante overheid. Zeker na de ellende van de toeslagenaffaire, toen het kabinet duidelijke woorden sprak over het op orde brengen van de informatie­huishouding, is er genoeg bewustzijn dat er werk aan de winkel is. Soms is het alleen lastig hoe dat te concretiseren. Effectief toezicht op informatiebeheer vereist inzicht in het specifieke karakter van bepaalde overheidstaken en de context waarin deze worden uitgevoerd. Toegepast toezicht dus. Afstandelijk rapporteren op basis van toetscriteria volstaat niet, werkt zelfs contraproductief. Het vraagt gesprek, deskundigheid, inlevingsvermogen, gevoel, en de competentie om adviezen op maat te maken en mee te denken. Echt willen weten hoe een manager van een directie ondersteund kan worden om het beter te doen. Er zijn verschillende manieren om een beoordeling te geven over de wijze waarop met informatie wordt omgegaan. Informatie kent immers vele deelaspecten: veiligheid, privacy, toegankelijkheid, eigenaarschap, integriteit, etcetera. Het is essentieel dat toezicht in samenhang vormgegeven wordt. Met die samenhang wordt het voor directies mogelijk om goed om te gaan met informatie, anders wordt het een zoekplaatje. Toezichthouders met gevoel, die samenhang bevorderen, dragen dus bij aan goed bestuur, extra relevant in tijden waarin het vertrouwen in de overheid onder druk staat. De laatste jaren zetten we in Amsterdam duidelijk koers langs bovenstaande lijn, er is natuurlijk nog genoeg te doen, maar wel met besef van de positieve impact die bereikt kan worden.

Deel dit artikel

Inhoud