Jeroen Jonkers
Jeroen Jonkers is hoofdredacteur Od
1 Jaar Wooooooooooo
De afgelopen decennia was het moeilijk om het onderwerp van de informatiehuishouding op de agenda te krijgen van managers of bestuurders. Natuurlijk lukte het wel een enkele keer en werd er ook weleens om gevraagd, maar het was toch meer uitzondering dan regel. De afgelopen 2 jaar is daar verandering in gekomen. Op landelijk niveau zie je dat het parlementair onderzoek rond de toe- slagenaffaire behoorlijk wat teweeg heeft gebracht. Op alle niveaus zie je dat de Wet open overheid (Woo) een breekijzer lijkt te zijn. Het gaat dan niet alleen om passieve en actieve openbaarmaking, maar vooral om artikel 6: het op orde brengen van de informatiehuishouding. Alleen daarom al is het goed dat we als vakblad de afgelopen 2 jaar zo veel aandacht hebben gegeven aan deze ontwikkeling. Het lijkt dat we als vakgebied de wind mee hebben en daarom is het van belang om nu door te pakken. Van nature ben ik niet cynisch, maar voordat je het weet is er in het nieuws weer iets anders dat belangrijk is. De uitdaging is dan ook aan u als lezer om recente ontwikkelingen te ondersteunen en “de langzaam groeiende sneeuwbal” steeds groter te laten worden. Agendeer informatiehuishouding! Zorg dat het onderwerp gaat leven in uw organisatie. Maak een vlog, plaats een intranetbericht, ga op de zeepkist staan, sluit aan bij de introductie van nieuwe medewerkers, zoek bondgenoten actief op. Deze en natuurlijk nog veel meer initiatieven kunt u nemen in uw organisatie. Deel actief uw kennis met vakgenoten, zowel in uw regio als landelijk. Neem op basis van uw eigen projectplan deel aan landelijke initiatieven om gezamenlijk stappen te zetten, stimuleer de verbinding tussen uw organisatie en de huidige en toekomstige gebruikers van uw informatie. En dan wordt het – zoals Eppo van Nispen tot Sevenaer, de algemeen directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, altijd zo enthousiast kan zeggen – echt helemaal te Wooooooooooo. Ik hoop dat de artikelen in dit nummer van Od u op ideeën brengen. En mocht u zelf uw ideeën willen delen, mail ons dat dan vooral op od@publiek-denken.nl. Samen kunnen we de Woo tot een succes maken!